Ansökan till hemtjänst sker i följande tre steg
Steg 1
Kontakt med Kommunen
Ring din kommun och tala med biståndshandläggare. Beskriv behovet av hemtjänst och de begränsningar som finns och vilken typ av hjälp du har behov av.
Steg 2
Välj din Hemtjänst
I din kontakt med biståndshandläggare får du möjlighet att välja vilket hemtjänstföretag som skall hjälpa dig.
Vi hoppas att du väljer TryggCare.
Steg 3
Beslut
Beslutet tar några dagar och skickas sedan till oss på TryggCare. Vi kontaktar dig så snart vi fått beslutet för att planera stödet. Utifrån beslutet planerar vi gemensamt hur och när insatserna skall utföras
Boka ett möte med TryggCare
Varför behöver du kontakta TryggCare?
Vi hjälper dig att identifiera de behov som hemtjänsten har möjlighet att stödja er med, vi går igenom dina behov tillsammans och lägger fram ett underlag som blir lättare för dig att kommunicera med i din kontakt med handläggare. Kom ihåg att beslutet fattas av kommunens biståndshandläggare.
KOSTNAD FÖR HEMTJÄNST?
Det är kommunen som fastställer kostnaden och du betalar alltid en hemtjänstavgift till kommunen, oavsett om du nyttjar kommunal eller privat hemtjänst.
MAXTAXA
Kommunen har en maxtaxa för hemtjänstkunder vilket innebär att du inte kan betala mer än vad maxtaxan tillåter. Hur hög eller låg avgift just du får betala beror väldigt mycket på i vilken kommun du bor i. läs mer på kommunens hemsida Maxtaxa
TRYGGHETSLARM
Beviljas av kommunens biståndshandläggare.
Anser du att du eller närstående har behov av trygghetslarm, kontakta handläggaren hos kommunen.
AVLÖSNING
Beviljas av kommunens biståndshandläggare. Anser du att du eller anhörig har behov av avlösning, kontakta handläggaren hos kommunen.